Mange tror, at man skal være den fødte sælger for at kunne netværke og at networking mest foregår på messer og store events. Men netværk handler om at skabe relationer og at være troværdig mens du gør det. Det er ikke meningen at du skal påtage dig en ”rolle” når du skal netværke. Gør det på din måde og vær oprigtig i det.
Vær interesseret før du er interessant
Når du skal søge job, handler det ofte om, hvordan du kan bruge dit netværk. Men når du skal opbygge dit netværk, handler det ikke om, hvad andre kan tilbyde dig, men hvad du kan tilbyde andre.
I en kort video giver foredragsholderen Christopher Barrat nogle simple råd til, hvordan du kan opbygge dit netværk:
- Deltag i samtaler, arrangementer og møder, så du kan tale med folk, du ikke kender
- ”Be interested before being interesting” – vær nysgerrig og fokusér på at lære andre at kende frem for at de skal lære dig at kende
- Tilbyd din hjælp – del konkrete informationer og muligheder med andre
Se mere til Barrat i hans TED Talk, hvor han kommer med flere gode råd til at være interesseret i andre og hvorfor du skal gå efter en ”åben 3’er” til netværksarrangementer.
Sådan netværker du på sociale medier
I næsten hvert andet tilfælde bliver LinkedIn brugt som hjælp, når der skal ansættes en ny medarbejder i en dansk virksomhed. De sociale medier er altså mere end sjove memes og søde kattevideoer. De giver dig også mulighed for at vise din faglighed frem og række ud til mange mennesker, som måske kan hjælpe dig videre i din jobjagt.
LinkedIn, Facebook, Twitter og Instagram er nok de største sociale medier i Danmark. Det er forskelligt, hvordan du kan bruge dem, men du kommer ikke uden om LinkedIn. Hvis du ikke har en profil, bør du lave en – især hvis du gerne vil opbygge dit professionelle netværk. Groft sagt kan du bruge LinkedIn til at opbygge dine professionelle relationer, mens du kan bruge Facebook og andre sociale medier til at pleje dine private kontakter.
Din LinkedIn-profil er dit digitale CV
LinkedIn er primært et professionelt medie, som er skabt til at være et forum for fagligt ligesindede. Se din LinkedIn profil som dit digitale CV på internettet – et, som alle kan ”google” sig frem til.
Ligesom når du skriver dit CV skal du være præcis i din beskrivelse af, hvad du søger, og hvem du er. Tænk over, hvem du gerne vil rette din profil til. Hvilken retning vil du gerne gå i?
Mange bruger nogle nøgleord i deres ”overskrift.” Det er for at blive fundet når folk søger efter noget bestemt. Vil du gerne blive set når virksomheder leder efter en ny webadministrator? Prøv at se, om du ikke kan komme frem til nogle af de ord de typisk vil søge på og skriv dem på din profil.
Du kan for eksempel skrive om din uddannelse, dine tidligere jobs, dine kompetencer og eventuelt om din særlige fagspecialisering. Ligesom på dit CV behøver du ikke give alt lige meget opmærksomhed. Fremhæv noget af det du har lavet og uddyb det noget mere – med modtageren for øje.
Sørg også for at have et godt billede af dig selv på din profil. Drop feriebilledet og vælg et, hvor du smiler og ser imødekommende og seriøs ud.
Brug LinkedIn til at udvide og pleje dit netværk
Tænk i dialog frem for kliks. Dine forbindelser er ikke lig med relationer, du kan bruge i din jobsøgning. Der skal altså mere til end blot et klik til. Dialog er den eneste vej til både at udvikle dine eksisterende relationer og opbygge nye.
Her er nogle gode muligheder for at pleje dine relationer, holde dig top-of-mind og holde kontakten på LinkedIn:
- Kommentér og kom med inputs på andres opslag – giv hjælp og sparring til andre
- Invitér på frokost eller et kaffemøde
- Send et relevant link til andre du tænker kan have gavn af det
- Send en personlig hilsen – for eksempel med en tak for hjælpen
- Del det du laver: skriv en statusopdatering eller artikel om noget fagligt
- Ønsk tillykke med et jobskifte eller fødselsdag, enten som kommentar eller direkte besked (hold dig fra standardbeskederne og skriv en personlig hilsen)
- Skriv en anbefaling af en anden
- Giv anerkendelse for en forbindelses kompetencer (dem du kan stå inde for)
- Del dine kontakter med andre og hjælp dem videre
På den måde styrker du relationer og ”samler” ikke bare på LinkedIn-forbindelser.
Meld dig ind i et netværk – eller skab et nyt
Netværk findes alle steder. Du har allerede et netværk i de relationer du har, selvom du måske ikke har gjort et stort arbejde for det. Men der findes også mere professionelle og etablerede netværk indenfor forskellige fagområder. Her kan du mødes med andre i samme situation, og I kan sparre med hinanden og hjælpe hinanden i overgangen mellem studie og job. Mange a-kasser vil have et tilbud til dig.
Meld dig også ind i SDU's Alumnet, allerede mens du studerer. Det er SDU’s officielle netværk for alumner, hvor du kan møde studerende, alumner og undervisere. Du kan bruge det til at holde kontakten med medstuderende i forskellige grupper og finde en mentor eller selv tilbyde din hjælp som mentor for andre. Du får også adgang til forskellige arrangementer for alumner.
Du kan også udvikle dine kompetencer – og få noget mere at skrive på dit CV – ved selv at oprette en netværksgruppe. Dét at skabe noget nyt, organisere og koordinere, samt motivere andre til at blive en del af dit tiltag, er eftertragtede kompetencer på arbejdsmarkedet. Det viser noget om dig som person, og det viser noget om din måde at håndtere udfordringer på.